Máte jakýkoliv dotaz, kritiku, pochvalu? SMĚŘUJTE NA: all-is-magic@seznam.cz Podmínky dotazů ZDE. - Pokud svůj dotaz položíte do komentářů, může se stát, že jej přehlédnu!!
Chcete přiložit ruku k dílu? - zde

Hořčík: ovlivňuje naší energii a autismus?

2. dubna 2018 v 11:44 | Adri |  Zdraví
Na tento článek jsem narazila na servru vyvazenezdravi.cz při mém studiu o různých prvcích. Ihned mne zaujal a rozhodla jsem se tedy s vámi o něj podělit, protože ho vnímám jako velice důležitý: když se totiž kouknu všude kolem mne, vidím lidí stěžující si na to, že nemají dostatek energie. Tak se podíváme na to, jak si tu energii zvýšit s hořčíkem a jak vůbec hořčík tu energii "vyčaruje" :)



Hořčík a jeho vliv na naší energii
V mitochondriích, organelách většiny našich buněk (v každé buňce jich můžou být stovky), probíhá proces zvaný oxidativní fosforylace, při níž je využit kyslík přijmutý dýcháním spotřebován na tvorbu ATP, základní jednotky energie našich buněk. Z tohoto důvodu lze konstatovat, že zdraví našich mitochondrií úzce koreluje s vitalitou a dokonce i tím, jak dlouho na tomto světě budeme. Jdou to právě mitochondrie, které dodávají energii nutnou pro regeneraci a zrychlení procesu léčení v okamžiku, kdy naše tělo dodatečnou energii potřebuje.

Oxidativní kapacita aneb schopnost našeho těla "konzumovat kyslík"
Vysoce-intenzivní intervalový trénink (HIIT) patří mezi metody, které byly označeny jako prokazatelně účinné pro zlepšení fyzického výkonu, jak u atletů, tak i u osob s převážně sedavým životním stylem. Jedním z důvodů je právě schopnost HIIT cvičení zvýšit oxidativní kapacitu, což je schopnost svalů přijmout (spotřebovat) více kyslíku. Není závislá jen na množství dostupného kyslíku (to, na co se většina sportovců zaměřuje), ale i na výkonu mitochondrií, jež jsou tím orgánem, které kyslík spotřebovávají.

Na úrovni mitochondrií lze rozpoznat dvě cesty, kterými lze oxidativní kapacitu navýšit:

zvýšit množství mitochondrií v jednotlivých buňkách (zvýšit kvantitu)
zvýšit efektivitu již stávajícíh mitochondrií (zvýšit kvalitu)

Kvantita (masa) mitochondrií
Studie potvrzují, že jedno jediné HIIT cvičení dokáže biogenezi (tvorbu nových) mitochondrií ve svalových buňkách nastartovat! A zde přichází jedno ALE. Jak jsem se zmínil v první části série o hořčíku, přibližně 55% celosvětové populace má nedostatek hořčíku. Aby došlo k mitochondriální biogenezi, stávající mitochondrie musí nejprve replikovat svůj genom (ano, mitochondrie mají svou vlastní genetickou výbavu) a tento proces je plně závislý na enzymech, u kterých je hořčík důležitým kofaktorem (= bez něj nedojde k dostatečné tvorbě oněch enzymů). Závěr? Nedostatečné množství hořčíku v kombinaci s HIIT cvičením snižuje drasticky jeho vliv na tvorbu nových mitochondrií ve svalových buňkách a tím pádem celkovou výkonnost a výdrž.

HIIT cvičení + dostatek hořčíku = rovnice pro dokonalou regeneraci a maximum energie

Kvalita mitochondrií
Druhá z cest, jak navýšit svou výkonnost/výdrž navýšením produkce ATP. Již dlouho se ví o tom, že intenzivní cvičení zvyšuje oxidativní stres a poškozuje (nejenom) mitochondrie, což znamená snížení jejich schopnosti produkovat ATP (snižuje jejich oxidativní kapacitu). Mitochondrie mají schopnost tyto škody opravit, ale k tomu je zapotřebí dostatečné hladiny stejných enzymů zmíněných výše. A jejich hladiny jsou opět závislé na hladinách hořčíku kolujícího v krvi a tkáních… Nedostatek hořčíku tím pádem vede ke snížení schopnosti obnovy poškozených mitochondrií a snížení výkonnosti/výdrže.

Autismus a nedostatečnost hořčíku
Jak jste si mohli všimnout na výčtu symptomů nedostatečnosti hořčíku v předchozím díle, spousta z nich patří do škály příznaků spojených s příznaky autismu a dalších neurologických onemocnění - záchvaty vzteku, hyperaktivita, nesoustředěnost, přehnané reakce na podněty, atp.

Nedostatečný příjem hořčíku je u dětí spojen:
s celkovým poklesem nutričních hodnot v současné stravě
s vysokou konzumací "fast-food" potravin (všeobecně nízké nutriční hodnoty a vysoké kalorické hodnoty)
s nižší vstřebatelností hořčíku díky poškozením střevní sliznice.

K tomu je nutné přičíst fakt, že většina hořčíku ve formě potravinových doplňků je k dostání ve formě, která má nízkou vstřebatelnost. Různé zdroje uvádějí průměrnou vstřebatelnost hořčíku na úrovni 20%, nejnižší mají oxidy hořčíku (kolem 4%) a naopak nejvyšší (přes 50%) mají chloridy hořčíku.

Jak vidíte, správné hladiny hořčíku v našem organismu hrají skutečně klíčovou roli v udržení zdraví na ideální úrovni. Článků, studií a recenzí na toto téma se objevuje každý týden hned několik - srdce, mozek, střevní tlak - neexistuje asi jediný orgán, který by nedostatkem hořčíku nějak netrpěl.

A jak tedy doplnit hořčík? Vůbec nejvyšší procento hořčíku obsahuje banán nebo artyčok. Potravin ke zvýšení denního příjmu hořčíku je ale mnohem víc: Ze zeleniny jsou to například brokolice, cibule, salát, všechny luštěniny (hrách, fazole, cizrna...) Mezi ovoce vhodné jako zásobárnu hořčíku patří ananas, grapefruit, datle, hrozny, broskve, borůvky... Z dalších potravin jmenujme kupříkladu ořechy - především mandle, semínka (lněná, konopná...), ovesné vločky, pohanku, quinoia, amarant.

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 K K | Web | 3. dubna 2018 v 17:32 | Reagovat

Ještě bych doplnila kakao jako výrazný zdroj hořčíku...tím samozřejmě nemám na mysli granko :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 
"Přijmout absolutní zodpovědnost za svůj život, tedy za vše, co se k mém životě objeví, znamená uznat, že vše kolem mne je mým vlastním výtvorem."

"Neexistuje osud, který člověka ovládne, ať udělá cokoliv. Osud je moc, která člověka ovládne, když neudělá nic."