Máte jakýkoliv dotaz, kritiku, pochvalu? SMĚŘUJTE NA: all-is-magic@seznam.cz Podmínky dotazů ZDE. - Pokud svůj dotaz položíte do komentářů, může se stát, že jej přehlédnu!!
Chcete přiložit ruku k dílu? - zde

Zázračná spirulina

14. dubna 2018 v 11:02 | Adri |  Léčivé potraviny
Jsem si jistá, že už jste o této "superptravině" slyšeli. Sinice jsou jedněmi z nejstarších forem života na světě. Jsou to bakterie, které se ale pohybují někde na pomezí rostlinné a živočišné říše, protože mají díky vysokému obsahu chlorofylu schopnost fotosyntézy. Sinicím, jednobuněčným řasám a travám se právě kvůli zastoupení tohoto zeleného barviva říká "zelené potraviny" a většina z nich se díky svým vlastnostem řadí také mezi superpotraviny. Jednou z nich je právě i sinice Arthrospira Platensis, známá jako Spirulina. Ta je pro své léčebné a výživné účinky již po staletí využívána jako doplněk stravy ve Východní Asii i v Africe, kde ji loví z vody, suší a potom konzumují ve formě prášku, slisovaných tablet, sušenek, apod.




Výživové hodnoty:
Bílkoviny:
Z hlediska výživy je Spirulina výjimečná zastoupením bílkovin, které tvoří až 70% jejího celkového objemu a tím se tato sinice stává nejlepším rostlinným zdrojem proteinů. Jejich škála sice není kompletní, obsah esenciálního methioninu, cyteinu a lysinu je poměrně nízký, nicméně tento deficit se dá lehce vyrovnat kombinací s obilninami a luštěninami. Co víc, vstřebatelnost rostlinných bílkovin v lidském organismu se pohybuje v rozmezí od 75-80%, zatímco u bílkovin živočišných je to pouze 20%. V praxi to znamená, že z pár gramů Spiruliny vyživíme své tělo mnohem větším obsahem proteinů než z několika set gramů masa. Díky tomu je tato sinice skvělým doplňkem nejen pro vegetariány, ale také pro lidi s vyšší fyzickou zátěží, pro rostoucí děti a pro všechny, co potřebují pořádně vykrmit.

Vitamíny:
Všude možně se můžete dočíst, že je Spirulina jedním z nejbohatších zdrojů vitamínu B12 (kobalamin), který se jinak vyskytuje víceméně jen v živočišných potravinách. A opravdu, Spirulina sice obsahuje velké množství kobalaminu, zdá se ale, že jde pravděpodobně o tzv. pseudoformu, kterou naše tělo neumí vstřebat. A tak přestože vysoký obsah vitamínu B12 slouží jako dobrý marketingový tahač, není stále jasné, jak to s ním u téhle sinice vlastně je.

Obráceně je tomu však v případě vitamínu A (retinol), resp. beta-karotenu z něhož si tělo umí vitamín A vytvořit a jehož obsah je ve Spirulině velmi vysoký (250,000 I.U. nebo 75 mg/100 g) . V kombinaci s chlorofylem, na nějž jsou zelené potraviny, jak už jsem zmínila výše, extrémně bohaté, je potom využitelnost beta-katorenu ještě vyšší. Chlorofyl totiž pomáhá v těle aktivovat enzymy, které produkují vitamín E a K a ty dále podporují přeměnu karotenů na vitamín A. Díky tomu jsou zeleně zbarvené potraviny vlastně ještě lepším zdrojem retinolu než ty žluté, oranžové a červené. Vitamín A je potom zásadní součástí metabolismu bílkovin, podporuje imunitu, posiluje zrak, zdraví pokožky (akné je často důsledkem jeho nedostatku), pomáhá s obnovou kostí, zubů, vlasů, nehtů… a kromě všech těchto funkcí se má za to, že také hraje zásadní roli v prevenci proti různým druhům rakoviny.

Ostatní prospěšné složky:
Aby toho nebylo málo, obsahuje Spirulina také značné množství omega-3 a omega-6 mastných kyselin, které se řadí mezi esenciální, protože si je lidské tělo neumí samo syntetizovat a musí je proto přijímat v potravě. Tyto kyseliny jsou důležitými antioxidanty a podílí se na růstu a správném chodu organismu. Vedle toho je tato zelená potravina bohatá také na nukleové kyseliny (RNA/DNA), které jsou důležité pro buněčnou regeneraci a mají tedy vliv na proces stárnutí a opotřebení organismu.

Na závěr ještě k zastoupení sacharidů. Spirulina je specifická tím, že obsahuje tzv. mukopolysacharidy (MPs), což jsou složené cukry provázané s amino kyselinami, jednoduchými cukry a někdy s celými bílkovinami. Díky této struktuře jsou pro člověka kompletně stravitelné narozdíl od celulózy, která tvoří stěnu všech rostlinných buněk a kterou lidské tělo trávit neumí. MPs jsou tak jednak velmi výživné a druhak působí protizánětlivě a posilují tkáně, zejména ty pojivé.

Léčivé vlastnosti:
Podle čínské medicíny má Spirulina chladící účinky, je proto vhodná pro lidi s návaly horkosti, nadměrným pocením, apod. Zároveň není doporučována těm, kteří mají tendenci zadržovat vodu v těle, trpí na cysty, kvasinková onemocnění a také mozkovou činnost a schopnost soustředit se. Amino kyseliny v mozku se totiž působením pigmentace stahují k sobě, tvoří více neurotransmiterů a mentální kapacita člověka se tak zvyšuje.

V návaznosti na vliv všech výše zmíněných vitamínů, které jsou ve Spirulině obsažené, vám potom jedna sklenice zeleného nápoje denně pomůže s obnovou a růstem vlasů nehtů a pokožky. Chlorofyl zase podporuje krvetvorbu, potlačuje záněty a růst bakterií v ranách, detoxikuje organismus od zbytků drog a jedů.

Dávkování a způsob přípravy:
Pro účely prevence stačí 10g Spiruliny denně, což odpovídá asi dvěma vrchovatým čajovým lžičkám. S přípravou to může být občas trochu kříž. Na typickou žabincoidní chuť připomínající v nejlepším případě krmení pro rybičky je potřeba si trochu zvyknout a tak je dobré, nečím ji částečně přebít. Tmavě zelená, skoro až jedovatá barva Spiruliny také zrovna nesvádí k zakousnutí. Pokud si tedy tuto sinici koupíte v prášku, potom je nejlepší rozmíchat ji ve sklenici s ovocným nebo zeleninovým džusem. (Je dobré kombinovat 2/3 sklenice 100% přírodního (ne z koncentrátu) jablečného nebo nějakého hustšího džusu (třeba mango, ananas…ty jsou hodně aromatické) s vodou. Občas se doporučuje sypat prášek do salátů, nebo polévek.) Pro ty, kterým se pití zeleného lektvaru absolutně příčí se potom vyrábí i spirulinové tablety, které jednoduše a bezbolestně zapijete.

Doplnění:
Spirulinu konzumovali již staří Aztékové, ale její obliba znovu vzrostla poté, co americká vesmírná organizace NASA doporučila její pěstování ve vesmíru a poté, co jí začali jíst astronauti

V článcích na internetu se často tvrdí, že spirulina obsahuje vitamín B12, ale není to pravda. Obsahuje takzvaný pseudovitamín B12, který bohužel na lidský organizmus nemá stejné účinky jako pravý vitamín B12

Spirulina má silné antioxidační a protizánětlivé účinky Oxidační stres poškozuje naše DNA a buňky. Toto poškození vyvolává chronický zánět, který se podílí na vzniku rakoviny a dalších onemocnění. Spirulina je skvělým zdrojem antioxidantů, které chrání buňky před poškozením oxidačním stresem.

Několik dalších studií rovněž potvrdilo blahodárné účinky spiruliny na rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění, ale při užívání vyšších dávek (4,5 - 8 gramů denně).

Spirulina brání oxidaci LDL cholesterolu:Tuková tkáň je nejnáchylnější na poškození oxidačním stresem. Tomuto procesu se říká peroxidace lipidů a je jednou z hlavních příčin řady závažných onemocnění. Jedním z hlavních rizikových faktorů pro onemocnění srdce a cév je oxidace LDL lipoproteinů.

Jedna studie sledovala účinky spiruliny na 87 účastnících z Indie, kteří měli v ústech prekancerózní léze s názvem orální submukózní fibróza (OSMF).
Prekancerózní léze je lékařský termín pro buněčné změny, které vedou ke vzniku rakoviny. Není to zatím rakovina sama, ale pokud se u pacienta objeví, je velká pravděpodobnost, že časem onemocní rakovinou.
Poté co pacienti s orální submukózní fibrózou (OSMF) užívali 1 gram spiruliny denně po dobu 1 roku bylo zjištěno, že u 45% tyto léze úplně vymizely (kompletní regrese onemocnění). U pacientů z kontrolní skupiny, kteří neužívali spirulinu, ale placebo, došlo k regresi jen v 7% případů.

V další studii na 40 pacientech s orální submukózní fibrózou pak užívání 1 gramu spiruliny mělo dokonce silnější a lepší účinky na zmírnění projevů onemocnění než lék Pentoxyfilin, který se v léčbě těchto prekanceróz používá

Spirulina je oblíbeným alternativním způsobem léčby projevů alergické rinitidy a studie naznačují, že opravdu funguje.

Jedna studie na 25 pacientech s diabetech druhého typu potvrdila, že užívání 2 gramů spiruliny denně podstatně snižuje hladinu cukru v krvi.


Poznámka Adri: Já užívám spiruliu v prášku od Uncarii. Sypu si to občas na ovoce,když mám chuť nejvíc mi chutná s mangem nebo ananasem.

ZDROJ č. 2
http://www.jakorybicka.cz/2011/06/13/spirulina/

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 
"Přijmout absolutní zodpovědnost za svůj život, tedy za vše, co se k mém životě objeví, znamená uznat, že vše kolem mne je mým vlastním výtvorem."

"Neexistuje osud, který člověka ovládne, ať udělá cokoliv. Osud je moc, která člověka ovládne, když neudělá nic."